Er zijn verschillende oorzaken voor deze groei. In het afgelopen jaar kwamen er nieuwe organisaties bij waar je via DigiD online zaken kunt regelen, zoals zorgaanbieders. Ook kun je nu bij de app van enkele ziektekostenverzekeraars standaard inloggen via DigiD. Eerst vroegen deze apps alleen bij het eerste gebruik om de DigiD van de verzekerde.

Vertrouwd met tweefactor-authenticatie

Een ruime meerderheid logt tegenwoordig veilig in met de DigiD-app of een sms-code via de mobiele telefoon (tweefactor-authenticatie). In 2023 waren er nog 340.000 DigiD-gebruikers die op de ‘oude’ manier inlogden met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Het afgelopen jaar waren dit er 90.000: dat is een afname van bijna 75%.

Aandacht voor bruikbaarheid en ondersteuning

Ondanks de groei in het gebruik houdt Logius blijvend aandacht voor mensen voor wie DigiD minder makkelijk of vanzelfsprekend is. Dat doen we door regelmatig gebruikersonderzoeken uit te voeren, en te ondersteunen bij het gebruik van DigiD. Naast onze eigen helpdesk bouwen we aan samenwerking met Informatiepunten Digitale Overheid en belangenorganisaties.